Rätten att använda någons efternamn

Hej,

Vi har ett familjenamn som är ganska unikt i Sverige - endast 5 pers vilket är vår familj. Nu har vi sett att det registrerats företag med vårt efternamn som namn. Det används dessutom som ett föreningsnamn av någon annan. Får man använda någon annans efternamn utan att be om lov?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar vilka bestämmelser som reglerar hur man som ideell förening och företag får använda ett efternamn.

Särskilt skydd för efternamn

Man kan ha särskilt skydd för efternamn om det är färre än 2000 personer som bär det (Patent- och registreringsverkets riktlinjer för efternamn). För att man ska ha rätt till det särskilda skyddet krävs det också att företagens och föreningens användning av ert namn är till er nackdel (lag om personnamn 23 §). Att ni vill vara ensamma om ert namn räknas i regel inte som en tillräcklig nackdel.

Rättsliga konsekvenser

Man får inte använda ett namn eller varumärke som man inte har rätt att använda. Man kan inleda en rättslig tvist med de som använder ens namn om man tycker att de gör det på ett sätt som är till ens nackdel.

Sammanfattning

Det kan vara så att ni har ett särskilt skydd för ert efternamn. Det är inte tillräckligt för ett särskilt skydd att ni vill vara ensamma om namnet. Det är vad jag kan säga utifrån din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare