FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis20/06/2019

Rättelse av bot- vem kontaktar man?

Hej ! jag fick en bot för hastighets överträdelse 2019 05 17,godkände boten men såg i efterhand att det inte stämmer på boten.Det står att tillåten hastighet är 43 km/tim och uppmätt är 30 km/tim. Jag anser att boten är fel. Var i kontakt med polisen samma dag och fick till svar att jag skulle lämna in en skrivelse till tingsrätten,lämnade in en redogörelse till tingsrätten den 20/5. Fick ett brev från polisen den 21/5 där det står

rättelse av ordningsbot,det står även att jag har åtta dagar på mig att komma in med ett yttrande till polisen.

Min fråga är ska jag både kontakta polisen och tingsrätten

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag tänker att eftersom det står att du ska komma med yttrandet till polisen, räcker det med att endast kontakta polisen. Dessutom har du redan varit i kontakt med tingsrätten 20/5, varför jag inte kan se någon anledning att kontakta dem igen. Möjligen skulle du kunna kontakta tingsrätten för att informera om att ordningsboten blivit rättad, men annars blir tingsrätten meddelad det genom polisen.

Sammanfattningsvis bör det räcka med att endast ta kontakt med polisen. Återkom gärna vid fundering.

Önskar dig en fin midsommar!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare