Rättegångskostnader vid tappat mål

Hej,

Sedan ett år har vi ett avtal med ett assistans-företag som ska rekrytera personliga assistenter till en person med autism dygnet runt.

De har uppfyllt avtalet med 50 procent eller mindre även om det uttalat målet var att ha fullsatt bemanning inom ett år.

De är nonchalanta och även andra uppgifter som de åtagit sig på avtalet har de brustit på.

Är detta något ni kan ta på Er att driva?

I så fall, blir det dyrt för oss om inte vi får rätten på vår sidan?

Mvh:

Agek

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag rekommenderar att du tar kontakt med våra juridiska rådgivare via telefon, där du får hjälp med hur du kan gå vidare med ditt ärende. Telefonnumret är 08-533 300 04 och tjänsten är öppen måndag till onsdag 10:00-16:00.

Kostnaden för en rättsprocess beror dels på hur lång tid det tar innan ni kommer överens och dels på vilken rättshjälp motparten har. Du har kostnader för ombud, och likaså har motparten. Om du skulle förlora målet i en rättegång ska du enligt huvudregeln även ersätta motpartens rättegångskostnader, 18 kap. 1 § rättegångsbalken (1942:740).

Många försäkringsbolag erbjuder rättshjälp vid juridiska tvister. Kolla gärna igenom ditt försäkringsavtal och se om det finns något sådant skydd Det kan exempelvis innebära att en viss andel av era kostnader ersätts eller att ni ska betala en summa i självrisk.

Nedan hittar du lagen som jag har hänvisat till i mitt svar.

Rättegångsbalken 18 kap. 1 §.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare