Rättegångskostnader vid svåra ekonomiska förhållanden

Hej, Hur ser rättegångskostnader ut om man gårni gymnasiet och bara får csn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Spörsmålet

Jag tolkar det som att du undrar vem som står för rättegångskostnaderna i ett brottmål samt om denna kostnaden påverkas av att man går på gymnasiet och endast har CSN som inkomst. Regler om detta går att finna i rättegångsbalken (RB).

Rättegångskostnader

Först och främst är det av stor betydelse om du anmäler brott eller är tilltalad. Målsägande (d.v.s. den som anmälde brottet) kommer aldrig behöva betala för rättegångskostnaderna. Däremot om du är den tilltalade i brottmål kan du behöva stå för vissa rättegångskostnader om du fälls för brottet, såsom kostnaderna för försvarsadvokaten 31 kap. 1 § RB. Däremot kan rättegångskostnaderna sättas ned helt eller delvis beroende på den tilltalades personliga och ekonomiska förhållanden (31 kap 1 § fjärde stycket RB). Det finns därför en möjlighet att rätten anser att du inte behöver stå för dessa kostnader.

Hoppas du fick svar på din fråga annars är du välkomen att återkomma!

Mvh,

Melina PapadopoulosRådgivare