Rättegångskostnader vid förenklade tvistemål

Om fordran i en stämning understiger ett halvt basbelopp så står väl parterna för sina egna rättegångskostnader eller kan man bli skyldig att betala motparterns vid förlorande?

När företag stämmer privatperson menar jag.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan handlar om så kallade förenklade tvistemål.

I 1 kap 3d § rättegångsbalken definieras vad ett förenklat tvistemål är. Det finns möjlighet att driva processen som förenklat tvistemål om värdet av vad som yrkas inte överstiger hälften av ett prisbasbelopp. Prisbasbeloppet 2015 är 44 500 kronor.

Huvudregeln gällande rättegångkostnader är att den part som förlorar målet ska ersätta motparten hans rättegångskostnader. Dock finns det undantag till detta. I 18 kap 8a § rättegångsbalken stadgas vad den förlorande parten måste ersätta den andra parten med vid ett förenklat tvistemål. Dessa poster är ersättning för en rådgivningstimme, ansökningsavgift, resa och uppehälle, vittnesbevisning samt översättning av handlingar. Dessutom framgår det av paragrafen att ersättning bara utgår i den mån den varit ”skäligen påkallad för tillvaratagande av partens rätt”.

Genom detta finns det ingen risk att den förlorande parten kommer ådra sig stora rättegångskostnader.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Emma RagnarssonRådgivare