Rättegångskostnader och risker i en domstolsprocess

Har sålt ett smycke på Tradera. Köparen säger efter köpet att hon inte har råd att betala. Smycket var svårsålt, därför vill/orkar jag inte sälja det igen. Köparen blir otrevlig o säger att det inte är någon ide' att starta en process mot henne eftersom hon har skuldsanering osv....

Min fråga är om man startar en process gör att hon brutit det avtal användare på Tradera har, kan jag förlora detta i en rättslig process? Får man ersättning för alla sina utgifter om man vinner, även om hon inte har pengar att betala? Priset var 899 kr men det är min dotters smycke så hon behöver pengarna och så tycker jag principer ska följas.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättegångskostnader

Huvudregeln är att den part som förlorar målet ska stå för rättegångskostnaderna, 18 kap. 1 § rättegångsbalken. Speciella regler gäller dock om värdet på det som yrkats inte överstiger ett halvt prisbasbelopp, 18 kap 8a § rättegångsbalken och 1 kap 3d § rättegångsbalken. Ett halvt prisbasbelopp är 22 750 kr. I ditt fall när priset på varan är 899 kr gäller de speciella reglerna. De innebär att de poster man kan få ersättning för är en timmes rättslig rådgivning, ansökningsavgift, resa och uppehälle, vittnesbevisning samt översättning av handlingar.
Dock utgår bara ersättning i den mån den "skäligen behövts för att ta tillvara partens rätt".

Det finns på så vis en tämligen begränsad rätt att få ersättning för sina kostnader som är kopplade till rättegången.

Om du vinner målet och har yrkat på ersättning för rättegångskostnader kommer din motpart ha en skuld till dig. Betalas inte skulden kan du vända dig till kronofogden och ansöka om verkställighet. Om personen inte har några tillgångar kan det dock vara svårt att få ut ersättningen.

Risker med en process

Om du startar en process i domstol är det du som ska bevisa att det finns ett avtal och att det har gått till på det sätt som du hävdar. Beviskravet är att det ska vara styrkt.

Exakt hur det kan komma gå i ditt fall kan jag inte säga eftersom det slutligen är domstolen som avgör frågan. Av det som du har beskrivit i frågan så tyder det på att du har bevisning för att avtal har ingåtts och att köparen inte vill betala varan. Att driva en process i en domstol är dock alltid en risk. Det finns alltså en viss risk att du förlorar om du väljer att stämma köparen.

Om du skulle vinna processen kan det dock vara svårt att få ut det yrkade beloppet om personen inte har några tillgångar.

Om ni önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare