Rättegångskostnader i brottmål för den åtalade

Hej,

Har fått ett strafföreläggande för brott mot knivlagen (1 knogjärn & 1 stilettbatong på allmän plats). Jag tänker inte godkänna detta, då jag anser mig ha "en del på fötterna", typ "preventivt självförsvar". I korthet; åker första (0439 eller 0509) pendeltåget Sthlm C - norrut till jobbet och det är laglöst land. Rånförsök är standard och det blir värre hela tiden (tänk 3-6 tonåringar i overallsbyxor kl 0500, som drar runt i tåget och spanar efter lämpliga offer). Det framgår av polisförhöret att de var tänkta som självförsvar, vid ev angrepp. Ändå har åklagaren skrivit "Föremålen var ägnade att användas som vapen på allmän plats vid brott mot liv eller hälsa". Jag vet att straffet i Tingsrätten kan bli både högre & lägre, om jag förlorar, men drabbas jag även av några rättegångskostnader då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skulle du bli fälld och dömd för brottet kommer du bli skyldig att ersätta staten för den kostnad som den offentliga försvararen inneburit. (31 kap 1 § 1 st rättegångsbalken)

Dock kan denna ersättningsskyldighet sättas ned så att du inte behöver betala mer av kostnaden för den offentliga försvararen än vad du skulle behövt betala i s.k. rättshjälpsavgift. (31 kap 1 § 3 st rättegångsbalken samt 23 och 38 §§ rättshjälpslagen)

Ersättningsskyldigheten kan också begränsas om det finns skäl för det. Vid denna bedömning beaktas din brottslighet samt dina personliga och ekonomiska förhållanden (31 kap 1 § 4 st rättegångsbalken).

Du hittar rättegångsbalken här och rättshjälpslagen här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare