Rättegångskostnader i arbetsrättstvister

Hej. Min svägerska har blivit avskedad och vi uppfattar det som utan grund. Om hon stämmer sin arbetsgivare för att få avskedandet ogiltigförklarat vad kan hon som mest bli tvungen att betala för rättegången? Vi tror att det är så här:

Ansökningsavgift 2800 kr

Rådgivning hos advokat 1552 kr (ev 3104 kr) med begäran om rättshjälp.

Om hon får rättshjälp (underlaget blir 171 000 kr) blir hennes processkostnad 30 % av "bedömt" 20000 kr

OM hon vinner målet betalar väl motparten alla dessa kostnader?

OM hon inte vinner målet måste hon då betala arbetsgivarens ombudskostnader på "bedömt" 20000 kr? Måste hon också betala hela sin ombudskostnad eller står rättshjälpen för den delen även om hon förlorar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den grundläggande regleringen om fördelningen av parternas rättegångskostnader i tvistemål återfinns i Rättegångsbalkens (RB) 18:e kapitel.

Den allmänna utgångspunkten utgörs av principen om att den förlorande parten, utöver att betala sina egna rättegångskostnader, också ska ersätta den vinnande parten för dennes kostnader (1 §). Det bakomliggande syftet med denna modell härrör ytterst ur föreställningen om att den som förlorat målet har vållat den vinnande parten en skada, vilket följaktligen grundar en rätt till ersättning.

I arbetsrättsliga tvister äger RB:s regler om rättegångskostnader i princip tillämplighet i samma utsträckning som vid andra typer av dispositiva tvistemål. Så är fallet även då arbetstvister i övrigt till stor del handläggs enligt lag (1974:371) om rättegången i arbetstvister (LRA).

I 5 kap. 2 § LRA återfinns dock en "kvittningsregel" som gäller utgör en sorts "specialreglering" för just arbetstvister. Bestämmelsen ger domstolen möjlighet att efter parts yrkande och under vissa förutsättningar besluta att vardera parten ska bära sina egna rättegångskostnader ("kvittning"). Någon skyldighet för förloraren att ersätta motpartens kostnader, ens i den mån dessa överstigit de egna, föreligger i så fall alltså inte. Förutsättningen för kvittning av rättegångskostnader är enligt bestämmelsens ordalydelse att "den part som förlorat målet hade skälig anledning att få tvisten prövad". Huruvida sådan skälig anledning finns beslutas av domstolen baserat på omständigheterna i varje enskilt fall.

Om din svägerska vinner målet är alltså utgångspunkten att hennes arbetsgivare får ersätta hennes rättegångskostnader (18. kap 1 § RB). Om arbetsgivaren däremot vinner bifall för ett kvittningsyrkande så får hon dock betala sina egna rättegångskostnader. Om din svägerska däremot förlorar målet är det på motsvarande sätt hon som får betala samtliga rättegångskostnader i målet såvida hon inte får gehör för ett kvittningsyrkande. Även om hon förlorar målet så kommer fortfarande rättshjälpen att täcka den del av kostnaderna som hennes beslut om rättshjälp avser.

Vänligen,

Filip RedinRådgivare