Rättegångskostnad för målsägande

Hej!

Jag har en granne som skriker svordomar åt mina barn, även in genom brevinkastet. Efter samtal med Polisen överväger jag att göra en anmälan om ofredande.

Om det går till rättegång, blir jag skyldig att betala rättegångskostnaden och i så fall, hur omfattande belopp kan det bli?

Vänliga hälsningar

Sonja

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du skulle göra en polisanmälan för ofredande och ärendet leder till åtal, är det en allmän åklagare som driver processen åt dig i tingsrätten, du och dina barn blir målsägande.

Skulle åklagaren inte vinna framgång i målet utgår inga rättegångskostnader för er.

Åklagaren är avlönad av staten och den tilltalades advokatkostnader kan inte övervältras på er.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare