FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll02/08/2016

Rätt till underhållsbidrag?

hej jag min ex skildes drygt ett år sen och han vägrar att betala underhålls bidrag! han påstår att han har frågat försäkringskassan och lagen säger att han ska betala 1500:- och min dotter som bor heltid hos mig och är 16 år ska inte få någon underhållsbidrag.

han säger att detta summan har bestämt från fk och hela summan ska min dotter ha och inte mamman

snälla vad säger lagen egentligen

jag har läst mycket på domstolens hemsida och konsumentverkets hemsida

han ska betala en del av el, hem hemförsäkring, hygien kläder telefon mat fritid osv

men han vägrar tro på mig

vi har inga kontakt med varandra jag och exet så snälla hur kan jag få honom att betala

jag är svår sjuk men måste jobba 100%för att kunna försörja min familj

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om underhåll samt underhållsbidrag finns i föräldrabalken (FB) och reglerna om underhållsstöd finns i socialförsäkringsbalken (SFB).

Utgångspunkten är att föräldrar är underhållsskyldiga till sina barn enligt 7 kap. 1 § FB. Detta ska ske efter vad som är skäligt med hänsyn till ert barns behov och er samlade eknomiska förmåga. En förälder ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet om denne inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet, eller har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra föräldern enligt 7 kap. 2 § FB. Eftersom din dotter endast bor hos dig så har hon rätt till underhållsbidrag från sin pappa. Utifrån er dotters behov ska underhållsskyldigheten fördelas mellan er utifrån er ekonomiska förmåga, enligt 7 kap. 1 § FB. Enligt 7 kap. 2 § FB fastställs unnderhållsbidraget genom dom eller avtal.

För att få ut underhållsbidrag har du således möjlighet att välja mellan att återigen försöka skriva ett avtal med honom där ni kommer överrens om vad han ska betala i underhållsbidrag till er dotter eller att gå till domstol för att få underhållsbidraget fastställt. Om du vill göra ett ytterligare försök att få honom gå med på att betala underhållsbidrag så har försäkringskassan bra information på sin hemsida om vad som gäller samt erbjuder hjälp med att beräkna underhållsbidrag. Du hittar informationen på deras hemsida här.

Om du vill väcka talan om att få ut underhållsbidrag till din dotter så ska du göra detta i den ort där ditt ex har sin hemvist enligt 7 kap. 12 § FB.

Du kan vidare välja att ansöka om underhållsstöd från försäkringskassan istället för att försöka få ut underhållsbidrag, vilket lämnas till barn vars föräldrar inte bor tillsammans enligt 17 kap. 2 § SFB. Underhållsstödet är på ett fast belopp om 1 573 kronor i månaden enligt 18 kap. 20 § SFB. Underhållsstöd amsöker du om hos försäkringskassan.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare