Rätt till tystnad och misstanke om bedrägeri

Hej! Har några funderingar angående hur långt polisen får gå för att "sätta dit" en person för brott. Min dotter, 18 år, har en något äldre pojkvän som är misstänkt för flera fall av bedrägeri. Polisen vet att han är skyldig, men saknar bevis då han använt andras namn/konton. Min dotter har inte haft nåt med polisen att göra tidigare. För 2-3 månader sen blev hon kallad till rektorn och avstängd 2 veckor från skolan för att hon och kompisarna påstogs ha rökt gräs på skoltid. Under mötet sa rektorn att polisen varit där och frågat om henne, men även om hennes pojkvän. Hur han har råd med "massa bilar" och lite annat, som ganska tydligt var ett sorts förhör, med rektorn som mellanhand. Är det tillåtet? Min dotter var ju inte misstänkt för något vid tillfället. Förra veckan blev hon plötsligt kallad till förhör i brottsmål. Hon skulle vid förhöret delges misstanke om bedrägeri. Jag misstänkte direkt att det kunde vara en fuling som polisen gjorde för att lura henne att säga nåt angående pojkvännens brott. Han får in sitt socialbidrag (+swish) på hennes konto och dom kunde ju därmed påstå att hon misstänks som medhjälpare.. På förhöret visade det sig att någon hackat ett annat av hennes konton (som hon själv aldrig använt) och använt till bedrägerier. Polisen sa att dom aldrig trott att hon var skyldig. Men att kanske pojkvännen var det.. Får dom göra så? Skicka kallelse där hon påstås vara misstänkt, fast hon egentligen inte är det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att din dotters pojkvän är misstänkt för bedrägeri och att din dotter har blivit inkallad till ett möte med rektorn och polisen gällande användning av droger, samt att de ställde frågor gällande pojkvännen. Utifrån din fråga tolkar jag det som att du undrar om detta är tillåtet. Även, att du undrar hur långt polisen kan gå för att utreda brott och om de kan skicka en kallelse om att en person är misstänkt för brott om personen egentligen inte är det.

Tillkallad polis på grund av att person rökt hasch (cannabis)?

Av din fråga framgår det att din dotter har rökt gräs (hasch/cannabis), vilket är ett brott enligt narkotikastrafflagen 1§ (NSL). I bestämmelsen framgår det att den som innehar eller brukar (använder) narkotika olovligen döms om gärningen sker uppsåtligen (avsiktligen) för narkotikabrott enligt 1§ punkt 6. NSL. Detta bör troligen vara anledningen till att polisen kallades till platsen, utifrån omständigheterna du nämnt i frågan.

Rätt att vara tyst under förhör?

Om en person tillkallas till ett möte, i detta fall likt ett “förhör”, ska vårdnadshavare normalt underrättas och kallas till mötet. Om personen är över 18 år kan rektorn och polisen ställa frågor direkt till din dotter. I och med att pojkvännen är misstänkt för bedrägeri, vilket tyder på att en förundersökning har inletts, har polisen rätt att hålla förhör med alla som anses kunna lämna upplysningar av betydelse för utredningen 23 kap. 6§ rättegångsbalken (RB). Däremot, behöver din dotter inte besvara frågorna och har alltid rätt att vara tyst. Det finns ingen lagregel i Sverige som anger att den misstänkte eller andra ska upplysas om sin rätt till tystnad, vilket förekommer i andra länder. Sammantaget, har din dotter rätt att vara tyst under mötet “förhör”, men polisen och rektorn har rätt att ställa frågor till henne angående rökning av gräs (droger) och pojkvännen.

Misstänkt för brott?

Om det finns skäl att anta eller av annat skäl finns anledning att ett brott har begåtts får en förundersökning inledas (av polis eller åklagare), 23 kap. 1§ RB. Att din dotter blivit delgiven misstanke om bedrägeri kan till exempel bero på om swish inbetalningarna till din dotters konto har använts av hennes pojkvän i samband med bedrägerier. Att en person blivit delgiven misstanke om brott kan bero på att de befinner sig i ett tidigt skede i utredningen. Sammantaget ska polisen endast delge personer misstanke om brott om det finns skäl att anta eller av annat skäl finns anledning att ett brott har begåtts.

Slutsats

Av din fråga framgår det att din dotter är 18 år och har blivit påkommen rökning av hasch, vilket är olagligt. Utifrån din fråga antar jag att detta var anledningen till att polisen kom till platsen och att de hade ett möte. Polisen och rektorn har därmed rätt att ställa frågor gällande detta och pojkvännen om polisen misstänker att hon kan veta något av betydelse för utredningen mot honom, 23 kap. 6§ RB. Hon har ingen skyldighet att svara på frågorna, dock behöver polisen inte informera henne om denna rättighet. Vidare, ska polisen endast delge en person misstanke om brott om det finns skäl att anta eller av annat skäl finns anledning att ett brott har begåtts. Om det är så att din dotter inte har begått något brott kan det vara så att utredningen befinner sig i ett tidigt skede och att de därför kallar in din dotter för att klargöra vissa frågor som är anledningen till att hon är misstänkt för brott. Såvida det inte föreligger andra omständigheter som tyder på annat.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare