Rätt till tjänstledighet vid studier

Hej,

Jag jobbar som barnskötare på en privat förskola, jag har fastanställning och jag har sökt tjänstledig mitt i terminen 1 månad sammanlagt, i olika tillfärlien men har blevit avslagen, jag ska gör något som heter Gu-F inom militära och sjukvårdsspevialist inom militära men jag blir nekad semester o tjänsledigt hela tiden, och då undrar jag om arbetsgivaren har rätt att neka tjänsledigt vid utbildningar och specielt när de gäller statliga utbildningar?

Marije Gashi

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Rätten till ledighet för studier regleras i lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning https://lagen.nu/1974:981 . Rätten till ledighet tillfaller den som varit anställd under 6 månader eller minst tolv månader sammanlagt under de två senaste åren, se 3§. Arbetsgivaren har inte rätt att neka tjänstledigt för utbildning men däremot en rätt att skjuta upp en sådan med upp till sex månader. Är den begärda ledigheten högst en vecka får den maximalt skjutas upp två veckor, se 5§.

En arbetsgivare har alltså inte rätt att neka en anställd tjänstledigt för studier

Vad gäller semester har en arbetstagare rätt till minst fyra veckors sammanhängande semester under juni – augusti (om inget annat har avtalats). Vad gäller annan semester ska arbetsgivaren och arbetstagaren försöka komma överens om hur semestern ska läggas, går det inte att komma överens har arbetsgivaren rätt att bestämma om när arbetstagaren får semester, se 11 och 12 §§ semesterlag https://lagen.nu/1977:480 . Om så sker ska arbetstagaren informeras inom två månader från den begärda semesterns början.

En arbetsgivare har alltså rätt att styra över arbetstagarnas semester.

För dig innebär detta att arbetsgivaren har en rätt att skjuta upp din begärda studieledighet med sex månader samt förlägga din ledighet efter vad som i princip är bäst för verksamheten.

Jag hoppas du fått svar på din fråga

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare