Rätt till tjänstledighet för studier

Hej jag arbetar idag sedan 16 år i ett stort företag o villa ha studietjänstledigt. Hur många timmar i veckan måste jag studera på skola för att uppfylla kravet på tjänsledigt???

Förekommer även hemstudier.

Tlläggas ska att det är språkundervisning utomlands utanför EU.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Rätten till tjänstledigt för att studera härrör ur en lag som kallas studieledighetslagen (egentligen: Lag 1974:981 om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning). Av lagens 1 § framgår det att alla arbetstagare har rätt till ledighet i den mån det behövs för att undergå utbildningen. Vad gäller vilken typ av utbildning som åsyftas så har det i praxis ställts upp krav på att utbildningen ska vara planerad och organiserad på förhand och att den ska ha ett kunskapsförmedlande syfte (se rättsfallen AD 1978 nr 73 och AD 1982 nr 32 bland annat), men mer krav än så ställs inte upp. Det är alltså arbetstagaren själv som väljer utbildning.

För att ha rätt till ledighet enligt denna lag krävs att arbetstagaren varit anställd i minst 6 månader, men det verkar ju inte vara ett problem för dig.

Att tänka på är dock att arbetsgivaren har rätt att skjuta upp ledigheten om hen anser det omöjligt att ge dig ledig då du önskar (4 § studieledighetslagen). Om du inte har fått ledigt än 2 år efter din begäran så kan du dock begära att domstol prövar frågan (6 § samma lag).

Elin BrännströmRådgivare