Rätt till tavlor som jag säljer?

Jag är konstnär och säljer tavlor. Behöver jag skriva något form av kvitto/avtal för att behålla rätten till att fritt använda motivet av en såld originalmålning till tex vykort eller andra tryckta prints?

Eller innefattas det automatiskt i upphovsrätten? Förstår det som att det skyddar mina verk så att ingen annan kan kopiera även om de köpt originalverket, stämmer det? Stort tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Jag uppfattar det som att du undrar över hur upphovsrätten skyddar originalmålningar som du har målat men som du sedan säljer vidare. Du undrar också över vad du respektive de som köpt dina originalverk får göra med tavlorna. Här under går jag igenom vad som gäller för dig och dina tavlor enligt upphovsrättslagen (URL).

Tavlornas upphovsrättsskydd

När du målar en tavla och den är något sånär unik blir den automatiskt skyddad av upphovsrätt (1 § URL). Skyddet för tavlan gäller för dig som har målat tavlan. Även om du säljer vidare tavlan är det fortfarande du som behåller skyddet. Det är bara om du specifikt har avtalat om att någon annan ska ta över skyddet som du blir av med det.

Skyddet för tavlorna består av ett antal ensamrätter. Ensamrätterna innebär att det bara är du som har rätten till en tavla som får göra vissa saker med den. Bland ensamrätterna ingår bland annat att andra inte får framställa fler exemplar av tavlan genom att kopiera den (2 § URL).

Viktigt att notera är att det även finns en del inskränkningar i ensamrätterna. Det betyder att det finns situationer där det faktiskt är okej för andra att göra sådant som det egentligen bara är du som ensamrättsinnehavare som har rätt att göra. Ett exempel på en sådan inskränkning är att det är okej för någon som har tillgång till ett exemplar av tavlan att göra en kopia av den om kopian bara ska användas för privat bruk (12 § URL).

Din situation

Om du inte avtalar om något annat har du kvar ensamrätterna till dina tavlor när du säljer dem. Efter att du har sålt en originalmålning kan du därför fortfarande använda motivet till din målning precis hur du vill.

Precis som du skriver stämmer det också att de som köper originalverk från dig inte får kopiera verken hur som helst. Det är bara om en köpare kopierar en av dina tavlor för privat bruk som det är tillåtet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare