Rätt till tjänstledigt för distansstudier?

Hejsan!

Har fast anställning i byggbranschen sedan ett par år tillbaka. Önskar börja studera och då ta tjänstledigt för studier på högskola, vilket jag har hört ska kunna vara fullt möjligt! Det som jag ska läsa är ett kriminologprogram på tre år som går på distans med några träffar per termin. Min chef nekar mig detta och hävdar nu att distansformen gör att jag inte kan få helt tjänstledigt från anställningen. Vad gäller här? Kan man få tjänstledigt för studier på distans? Vilka lagar kan jag hänvisa till?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arbetstagares rätt till tjänstledighet på grund av studier regleras i studieledighetslagen (SLL), se 1 §. Avvikelser från vissa av reglerna kan ske genom kollektivavtal på arbetsplatsen (se 2 § 2 st. SLL).

Din rätt till studieledighet

För att ha rätt att ansöka om tjänstledighet för studier krävs att man har varit anställd på företaget de senaste sex månaderna eller minst tolv månader under de senaste tre åren (3 § 1 st. SLL). Emellertid får avvikelser från detta göras i kollektivavtal, så om din arbetsplats är fackligt ansluten kan detta påverka. I gällande kollektivavtal mellan Sveriges Byggindustrier och Byggnads, har en avvikelse gjorts i form av att det räcker att ha varit anställd de senaste fyra istället för sex månaderna (se här). Eftersom du skriver att du haft fast anställning på företaget i "ett par år" uppfyller du kravet och har rätt till tjänstledigt för studier.

Vilka krav som ställs på utbildningen som sådan är inte preciserat i lagtexten. Av lagens förarbeten framgår dock att det "inte ska göras någon begränsning av utbildningens art". Utbildningen behöver alltså inte ha någon koppling till ditt nuvarande arbete, utan i princip all utbildning som inte enbart är självstudier eller räknas som hobbystudier (exempelvis en icke CSN-berättigad gitarrkurs vid en folkhögskola) ger dig rätt till tjänstledighet (se prop. 1974:148 s. 90 f.). Detta innebär att du givetvis kan få tjänstledigt för distansstudier i ett akademiskt ämne på universitet/högskola.

Uppskjutande av ledigheten

Vill även uppmärksamma dig om att din arbetsgivare dock har rätt skjuta på ledigheten till en senare tid än den du ansöker om (4 § SLL). Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen kan din arbetsgivare skjuta upp ledigheten i sex månader, efter det krävs samtycke från den fackliga organisationen (5 § SLL). Om det saknas kollektivavtal, kan arbetsgivaren skjuta upp ledigheten på obestämd tid. Efter två år har du dock rätt att begära att få frågan prövad i domstol om ledigheten fortsatt skjuts upp (6 § SLL).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har du rätt till tjänstledighet för distansstudierna. Du bör hänvisa till 1 och 3 §§ 1 st. SLL samt prop. 1974:148 s. 90 f. ovan. Om din arbetsgivare fortsatt hävdar att distansstudierna inte ger rätt till tjänstledighet för studier, är mitt råd att du kontaktar din lokala arbetstagarorganisation (som har tolkningsföreträde enligt 11 § SLL).

Lycka till! Hoppas du fick svar på frågan.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare