Rätt till skadestånd

Blev påkörd av en cyklist här om dagen som körde på gångbanan. Föll till marken och bröt några revben samt handleden. Dessutom krossade jag mon mobil skärm vid fallet. Har inte heller kunnat jobba på tre veckor då jag haft behov att besökt en läkare under min arbetstid. Har också haft ont i såväl foten och handen. Vilken typ av skadeståndsersättning är jag berättigad till?

Tacksam för svar, MVH Elin.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Som huvudregel gäller att cyklister inte ska föras på gångbanan utan på körbanan eller cykelbanan, se trafikförordningen 3:6. Undantag finns dock för barn upp till åtta år, som får färdas på gångbana om cykelbana saknas, se trafikförordningen 3:12a. Då det inte framgår i din fråga om det rörde sig om ett barn som körde på dig, gör jag ett antagande om att så inte var fallet.

Vad jag förstår av frågan har du fått både personskada och sakskada. Rätten till skadestånd regleras i skadeståndslagen, (SKL). Som huvudregel gäller att den som med uppsåt eller oaktsamhet har åsamkat annan skada, är skadeståndsskyldig för detta, se 2:1 SKL. Enligt lag har du därmed rätt till skadestånd för din personskada och din sakskada.

Problematiken för dig blir att hitta personen som körde på dig och att bevisa att det var just den personen som körde på dig och som orsakade dina skador.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Har du ytterligare frågor är det bara att återkomma.

Ta gärna del av vår telefonrådgivning om, mån-ons kl. 10 - 16, tel: 08-533 300 04

Med vänlig hälsning

Anna PieschlRådgivare