FrågaARBETSRÄTTSjuk 29/06/2018

Rätt till sjukskrivning

Kan en arbetsgivare tvinga en anställd att komma till arbetet trots att denna är sjukskriven ? Det handlar om 1-3 veckors sjukskrivning, alltså inte under lång tid.

Maria

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sjuklön betalas ut vid sjukdom som sätter ned arbetsförmågan (4 § lag om sjuklön). Den grundläggande förutsättningen för rätt till sjuklön är att den anställdas arbetsförmåga på grund av sjukdom är så pass nedsatt att hen är förhindrad att utföra sitt vanliga arbete.

Du som arbetstagare har rätt till ersättning de första 14 dagarna av en sjukdomsperiod, se 7 § lag om sjuklön. De första 7 dagarna är arbetsgivaren skyldig att betala ut sjuklön, därefter krävs sjukintyg från läkare för att arbetsgivaren ska ha en skyldighet att betala sjuklön, se 8 § lag om sjuklön. Du som arbetstagare ska då lämna in en skriftlig försäkran om att denne är sjuk och i vilken omfattning arbetsförmågan är nedsatt för att arbetsgivaren ska vara skyldig att betala ut sjuklön, 9 § lag om sjuklön.

Man har med andra ord rätt till sjuklön fram till den fjortonde sjukdagen. Om din arbetsgivare vägrar att att betala sjuklön eller anser att du inte har rätt till sjuklön, kan du söka om ersättning genom sjuklönegaranti hos Försäkringskassan. De kan besluta om att betala ut en ersättning som motsvarar sjukpenningen till arbetstagaren och kräver sedan tillbaka samma belopp från arbetsgivaren.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare