FrågaARBETSRÄTTSjuk 14/09/2018

Rätt till sjuklön som tidsbegränsad behovsanställd?

Hej! Jag har en tidsbegränsad behovsanställning. Jag kan arbeta valfritt antal timmar per vecka förutsatt att det på sikt går mot halvtid, enligt en muntlig överenskommelse. Vilken rätt har jag till sjuklön?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Regler om olika typer av anställningar finns i lagen om anställningsskydd (LAS), regler om sjuklön finns i lagen om sjuklön och regler om sjukpenning finns i 28 kap Socialförsäkringsbalken (SFB).

Anställningsform
Arbetsdomstolen har accepterat något som kallas intermittenta anställningar trots att det inte är en anställningsform som omnämns i lagtexten. Denna anställningsform brukar kallas för behovsanställning. Vid varje anställningstillfälle uppkommer då ett nytt anställningsförhållande och varje tillfälle är att se som en allmän visstidsanställning, om än dock bara för en dag. Ibland regleras sådana anställningar i kollektivavtal.

Enligt 6c § LAS har du som anställd alltid rätt till att få ett anställningsavtal en månad efter att du börjat arbeta där det framgår vilken anställningsform du har. Om anställningstiden är kortare än tre veckor behöver arbetsgivaren dock inte lämna informationen.

Sjuklön och sjukpenning
Det är skillnad mellan sjukpenning som är den ersättning som Försäkringskassan betalar ut enligt 28 kap SFB och sjuklön som är den ersättning som arbetsgivaren betalar ut de första 14 dagarna av sjukperioden enligt lagen om sjukön.

Den som är anställd men inte har rätt till sjuklön från arbetsgivaren kan ibland få sjukpenning från Försäkringskassan. Huvudregeln för sjukpenning är densamma som för sjuklön - du har rätt till sjukpenning för inkomstförlust de dagar du inte kunnat arbeta. Om du inte har några arbetspass inbokade har du inget inkomstbortfall och kan då som utgångspunkt inte få sjukpenning. I vissa fall är det dock möjligt att få ersättning för dagar eller timmar som du brukar arbeta om du haft nedsatt arbetsförmåga. Försäkringskassan kan då titta på hur du brukar arbeta och göra en bedömning om det är skäligt att du skulle ha arbetat i samma omfattning under tiden du var frånvarande från jobbet på grund av operationen. Jag kan dock inte svara på om du skulle få rätt till sjukpenning i detta fallet.

Ring försäkringskassan och fråga om du skulle kunna få sjukpenning. Då behöver du berätta för handläggaren om hur du brukar arbeta. Vidare kan det vara bra om du har din lönespecifikation och ditt anställningsavtal nära till hands när du pratar med handläggaren för att kunna berätta om hur du brukar jobba.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Lycka till!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Bästa hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare