FrågaARBETSRÄTTSjuk 15/10/2020

Rätt till sjuklön

Hej!

Har jag rätt till sjuklön?

Har varit sjuk lite mindre än en månad. Och undrar om jag får betalt för de inbokade pass jag haft och varit tvungen att sjukanmäla mig för?

På kontraktet står det i kryssat "behov av extra arbetskraft enligt ett av nedanstående alternativ 1-3"

Kollektivavtal: transportavtalet mellan BA och Transport.

Mvh, tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sjuklön finner du i Lag (1991:1047) om sjuklön. Enligt 3§ Lag om sjuklön har du rätt till sjuklön från och med den första dagen av anställningstiden. Vanligtvis brukar ett karensavdrag på 20% av sjuklönen göras, men till följd av rådande coronavirus har regeringen meddelat att detta karensavdrag tillfälligt slopats.

Din arbetsgivare är enbart skyldig att utge ersättning för de timmar du varit ombedd att arbeta. Det är enbart inkomstbortfall som hänför sig till arbetstidsminskning på grund av din nedsatta arbetsförmåga som kommer kompenseras, 4§ Lag om sjuklön.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare