Rätt till semesterersättning vid längre sjukskrivning

Hej,jag har depressiv epizod til följd av en upplevd mobbingsituattion på mitt arbete.Jag har jobbat med transaktioner då mina två kollegor har manipulerat mina ärenden och saboterat för mig ,en av kollegor har försökt maila vidare min provision till en annan anställd. Jag har fått kritik för mina ärenden , när jag har frågat min chef vilka fel jag har gjort ,har jag inte fått veta vilka fel jag har anklagats för, då min chef har sagt att hon inte har någon ärendehanteringssystem och inte kunnat kolla upp detta.

Jag känner att jag har blivit så fruktansvärt illa och orätvist behandlad och vill gärna gå vidare med det här, tex polisanmäla göra en anmälan eller sätta ditt min arbetsgivare,men eftersom min ekonomi är inte så stabil vet jag inte riktigt var jag ska börja..Jag är sjukskriven sedan november förra året och mår fortfarande fruktansvärt dåligt, rädd för att komma ut till arbetsmarknad p.g av detta som har hänt mig på mitt arbete.
Jag har mailat min arbetsgivare om min kvarstående semesterdagar som jag vill gärna få ut men då jag får följande meil
 Hej
 All semesterersättning för uttagna semesterdagar under sommaren betalas ut på augustilönen som kommer ut på konto den 25 augusti. Men vad jag förstår är du fullt sjukskriven. Semester kan bara tas ut av någon som arbetar och uppbär lön. Därmed kan du inte under sjukskrivningsperioden tidrapportera någon semester. Som många andra företag (men inte alla) så betalas själva semesterersättningen på uttagna semesterdagar. Det betyder att om man inte arbetar och är sjukskriven så sparas semesterdagarna och det är först när man faktiskt har semester som semesterersättningen utbetalas. Vad jag förstår kommer du inte ha någon semester under sommaren och därför kommer heller ingen semesterersättning att utbetalas varken nu eller i augusti. Om du däremot har semester under någon period så betalas ersättningen naturligtvis ut.
Jag undrar om arbetsgivaren har rätt här jag kommer inte kunna återgå till mitt arbetet ,undrar hur jag ska kunna få min semesterersättning? Skulle vara tacksam om jag kunde få lite råd vad jag ska göra ,a ,jag mår så fruktansvärt dåligt och vill gärna få lite hjälp hur jag går till väga. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Först vill jag be om ursäkt för att det har dröjt så länge med att någon hört av sig till dig.

Vad gäller det största problemet, mobbing på arbetet, tror jag att det är ett svårt område och jag rekommenderar därför starkt att du vänder dig till en arbetsrättsjurist. Jag har själv studerat under en erfaren sådan som heter Toivo Öhman och han gjorde ett väldigt bra intryck på mig som kunnig och empatisk, han verkar ha tagit sig an många sådana här mål. Du kan hitta honom genom att Googla.

Vad gäller sjuksrivning och semster: Som sjukskriven har du rätt att få ut ersättning för de semesterdagar som du inte tar ut, och du har också rätt att till semesterlön för de dagar som du har varit sjukskriven.

Tillämplig lag är semesterlagen, den hittar du https://lagen.nu/1977:480.

Enligt 7 § och 17 § tjänar man in semesterlön även under de perioder som man är sjukskriven. Undantaget är för de dagar man är sjuk som överskrider 180 dagar under semesteråret. Enligt 3 § varar ett semesterår från 1 april till 30 mars. Från November till 1 april i år har du varit sjuksriven mindre än 180 dagar. Under det andra semesteråret,från 1 april till nu har du också varit sjukskriven mindre än 180 dagar.

Enligt 11 § och 12 § skall, om inte annat har avtalats arbetsgivare och arbetstagare, semestern förläggas med mins fyra sammanhängande veckor under Juni-Augusti. Arbetsgivaren har dock rätt att bestämma när under den här perioden, om inte annat har avtalats.

15 § säger att om arbetstagaren är sjuk, så att denne inte kan jobba, under tiden som semestern har förlagts skall dessa dagar åter räknar till semestern som sedan skall förläggas i ett nytt sammanhang.

Semesterlön för dagar som inte har kunnat läggas ut och som inte har sparats skall enligt 26 a § betalas ut. Sådan utbetalning kan dock bara ske för så många dagar som överstiger 25 semesterdagar som har tjänats in. Annars skall semesterlönen betalas ut i samband med semestern.

Om anställningen upphör innan semesterlönen har betalats ut skall, enligt 29 §, semesterersättning betalas ut. Semesterersättning beräknas på samma sätt som semesterlön.

Om du återvänder till jobbet har du alltså rätt till semester med semesterlön, och om du säger upp dig har rätt att få ut den semesterlön som inte betalats ut, i form av semestersättning.

Notera att din arbetsgivare använder benämningen semesterersättning felaktigt. Semesterlön är det man får när man tar ut semester. Semesterersättning är det man får när man säger upp sig.

Thomas HefnerRådgivare