Rätt till semesterersättning och slutlön

Fråga om Arbetsrätt: Min 8 månader långa anställning avslutas genom uppsägning pga arbetsbrist. Hur lång tid efter sista anställningsdagen har arbetsgivaren på sig att betala ut slutlön samt semesterersättning? Är det skilda tidskrav för själva lönedelen respektive semesterersättningen? Om arbetsgivaren inte betalar i tid, vilka möjligheter kvarstår? Jag är med i facket men kollektivavtal saknas med aktuell arbetsgivare. Finns det en bortre tidsgräns då jag inte längre kan väcka talan i ärendet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

30 § semesterlagen reglerar din rätt till semesterersättning. Enligt bestämmelsen ska semestersättningen betalas ut till dig senast en månad efter anställningens upphörande. Enligt andra stycket i bestämmelsen får din arbetsgivare ytterligare tid att utbetala din semesterersättning om det inte går att beräkna ersättningen inom en månad efter anställningens upphörande.

När det gäller din slutlön så finns det ingen bestämmelse som reglerar detta, utan det görs i ditt anställningskontrakt. Om arbetsgivaren vägrar att betala ut din slutlön utgör det ett avtalsbrott. Du kan vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Kronofogden kommer sedan att skicka ett brev till din tidigare arbetsgivare som meddelar att du vill ha betalt, och denne kan då välja att betala dig eller bestrida skulden. Väljer din tidigare arbetsgivare att bestrida skulden underrättas du om detta och då får sedan ta ställning om du vill ta saken vidare till tingsrätt eller inte.

Du bör kontakta ditt fackförbund för mer information och hjälp med en eventuell lönefordran.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare