Rätt till operation snarare än smärtstillande?

Hej, jag har en fråga angående vilken rätt man har till vård i Sverige. Jag lider av smärtsamma åderbråck vilket jag sökt offentlig vård för.

Enligt läkaren har jag inte rätt till behandling(operation) då jag inte har tillräckligt stora problem enligt landstingets riktlinjer. Jag fick utskriven smärtstillande medicin och sömnmedicin. Jag hänvisades till privat vård bekostad av mig själv om jag önskar behandling i form av operation vilken läkaren också säger kommer att lösa problemet med smärtan.

Min fråga är alltså. Om en patient har smärta till följd av en sjukdom som går att bota med operation, har patienten rätt till den behandlingen eller har patienten endast rätt till medicinering(smärtstillande läkemedel) mot symptomen(smärtan)?

Om rätt till behandling föreligger, vart överklagas ett sådant beslut om nekad vård?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tyvärr går det inte att överklaga ett beslut om nekad vård. Landstinget har även en rätt att själv bestämma bl.a. vilken vård som en viss åkomma ska berättiga till, så länge vården kan sägas uppfylla kraven i hälso- och sjukvårdslagen. Lagen är dock väldigt vagt formulerad, och ger inte patienten någon rätt att kräva olika saker av landstinget.

Jag skulle i vilket fall rekommendera att läsa igenom vårdguidens information om vad du kan göra i det fall du är missnöjd med vården.

Med vänliga hälsningar,

Gustav DaunRådgivare