FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp29/06/2022

Rätt till offentlig försvarare vid ringa narkotikabrott

Hej, jag är misstänkt för ett brott och ska ha rättegång snart. Jag har däremot inte blivit tilldelad någon offentlig försvarare till rättegången. Har jag rätt till en offentlig försvarare eller kan jag bli nekad offentlig försvarare? Brottet jag är misstänkt för är ringa narkotikabrott.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En misstänkt person har rätt till offentlig försvarare om det finns behov med hänsyn till utredningen om brottet, om det finns risk för annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller om det finns särskilda skäl på grund av målet eller personliga förhållanden (21 kap. 3 a § rättegångsbalken).

Påföljden för ringa misshandel är böter eller fängelse upp till 6 månader och eftersom 6 månaders fängelse ersätts av villkorlig dom, är det sällan domstolen tilldelar en offentlig försvara i sådana mål.

Du har däremot alltid rätt att begära en offentlig försvarare men det kan hända att du blir nekad med tanke på att brottet är av ringa graden. Du kan också själv anlita en privat försvarare.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare