Rätt till minimilön enligt kollektivavtal

Hej! Jag har en fråga. Jag har nu under ett år jobbat på ett företag som har kollektivavtal. Jag blev anställd 5 maj 2016. Jag får ut minimilönen där och nu ska den höjas från 1 april 2017. På min lönespecifikation står det nu fortfarande min "gamla" timlön. Eftersom det finns ett kollektivavtal så borde väl min lön höjts? Jag är inte medlem i facket.

Lawline svarar

Hej! Vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Minimilön i svensk rätt
Svensk rätt saknar lagstiftning om minimilön. Istället anges minimilönen i kollektivavtal, vilket gör att det är fackföreningarna som reglerar vilken nivå lönen ligger på och ska verka för att lönen är rättvis. Finns kollektivavtal på arbetsplatsen, vilket det gör i ditt fall, så får arbetsgivaren inte gå under denna fastställda minimilön. Du får således inte tjäna mindre än denna. Även om du inte är medlem i facket har du rätt till denna nya minimilön.

Rekommendation
Det bästa du kan göra i ditt fall är att vända dig till din arbetsgivare där du förklarar situationen. Lycka till och jag hoppas du fått svar på din fråga, är något oklart finns möjlighet att kommentera nedan.

Du är så välkommen att höra av dig till Lawline igen vid ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Victoria Limnefelt NygrenRådgivare