Rätt till mer arbetstid.

Om en anställd avgår i ett företag, som har rätt att ta sin kollegas timmar först?

Jag som arbetar fron 2013 med 7timmar / , (tillsvidare)vecka eller min kollega som har 20 timmar/ vecka (vikarie )med borjade att arbeta i 2016?

Jag är säljare. även om jag behöver mer timmar i mitt kontrakt aldrig i 6 år fick jag inte. men andra kollegor som anställdes efter mig fick timmar. Jag blev inte frågad. är det lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga så att en av dina kollegor slutat på arbetet och att du är inpressad av att få fler arbetstimmar och därav vill få fler timmar nu när en kollega slutat.

Rätt till mer arbetstid
En arbetstagare som inte arbetar heltid dvs 100% har rätt till fler arbetstimmar under några förutsättningar. Bland annat ska arbetstagare ha anmält till arbetsgivaren att denne vill ha fler arbetstimmar. Arbetsgivaren ska också vara i behov av arbetskraft och denna arbetskraft sak tillgodoses med att arbetstagaren får mer arbetstid. arbetstagaren måste även ha tillräckliga kvalifikationer för arbetet, detta enligt 25a § lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Skulle arbetsgivaren ha flera driftsenheter så gäller denna företrädesrätt endast inom den driftsenhet som arbetstagaren redan är anställd inom.

Ditt fall
Jag rekommenderar där med att meddela din arbetsgivare igen om att du vill ha fler timmar. Om du inte fått fler timmar tidigare kan fallet vara så att du inte hade de kvalifikationerna som krävdes för det arbetet. Om du är medlem i ett fackförbund så skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med dem om du upplever att du behöver mer hjälp.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, skulle du vara något mer du undrar över att du varmt välkommen att ställa en ytterligare fråga.

Gott nytt år,

Signe LundgrenRådgivare