Rätt till lön vid arbetsvägran under uppsägningstid?

God morgon!

Vi har en tillsvidareanställd sekreterare med timlöneavtal. P.g.a. arbetsbrist är tjänsten uppsagd med 3 mån varsel fram till d. 16/4. Vilket ansvar har jag att betala ut lön om personen själv väljer avsluta innan detta datum? I anställningsavtalet är arbetstiden reglerad till 7:45 - 11:45 mån-fre.

På förhand tack!

Bästa hälsningar

Lawline svarar

God morgon, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om arbetsskyldighet och uppsägningstid finns i lagen om anställningsskydd (LAS). LAS ger ingen rätt till lön om arbetstagaren inte befinner sig på arbetet såsom avtalat. Om ert anställningsavtal säger att den anställde ska befinna sig på arbetet och utföra sina arbetsuppgifter så gäller detta under uppsägningstiden – på precis samma sätt som under anställningstiden.

Den arbetstagare som underlåter att fullfölja arbetet under uppsägningstiden blir av med sin rätt till uppsägningslön. Därutöver riskerar arbetstagaren att bli skadeståndsskyldig enligt 38 § 1 st. LAS för den ekonomiska skada som du som arbetsgivare lider p.g.a. att arbetstagarens inte utför sina arbetsuppgifter på samma sätt som under anställningstiden. Att inte följa arbetsplikt under uppsägningstid är detsamma som att bryta mot ert anställningsavtal.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare