Rätt till lön om man blir hemskickad på grund av lite arbete

Hej jag arbetar som parkeringsvakt i Stockholmsområdet. I söndags när det var snökaos så gick det bokstavligen inte att arbeta då man varken kunde köra in i områden eller att skyltarna var täckta av snö. Så vår chef ansåg att det inte fanns mer att göra än att åka hem.

Min fråga är då, får vi full betalt för resterande timmar som vi skulle jobba då vi är heltidsanställda, eller har vi bara betalt till den tiden då vi arbetat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt att få ditt schema fastställt av arbetsgivaren senast 14 dagar i förväg men undantag kan göras om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det. Det kan vara fallet i verksamheter där man i princip så gott som dagligen måste ändra i schemat. Undantaget är däremot inte aktuellt i ditt fall.

Arbetsgivaren har inte rätt att ta bort timmar från ditt schema utan att först förankra det med dig. Som anställd har man rätt att jobba den avtalade tiden, i ditt fall de timmar som var schemalagda. Det är de avtalade timmarna på ditt anställningskontrakt som avgör hur många timmar du ska vara schemalagd och således få betalt för. Du har alltså rätt till lön även för de timmar som du blev hemskickad men som var schemalagda.

Det kan vara så att detta regleras i kollektivavtalet som gäller för din arbetsplats varför jag skulle råda dig att läsa igenom det. Finns detta inte reglerat i kollektivavtalet bör du prata med din arbetsgivare för du har rätt till lön för de timmar du var schemalagd men inte fick arbeta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare