FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/12/2015

Rätt till kvitto

Hej! Jag skulle byta storlek på ett par inhandlade skor. I butiken visade jag originalkvittot och fick skriva på att jag fått en större storlek. Sen när jag skulle gå därifrån vägrade dom att ge mig mitt kvitto tillbaka. Dom sa att dom behövde det för bokföring. Jag bytte alltså bara storlek så det var inte tal om att häva något köp. Försökte förklara att det är ju mitt bevis på att vi ingått ett köpavtal och vad jag har betalat för varan m.m. Hur gör jag nu? Jag fick inte mitt kvitto tillbaka så nu har jag inget bevis att jag äger skorna eller har betalat för dom. Hur går jag tillväga? Så får man ju absolut inte göra. Dom stal ju mitt kassakvitto.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som kund har du nästan alltid rätt till kvitto. Detta framgår av Skatteförfarandelagen, mer specifikt i 39 kap 7 §. I lagen framgår att de flesta som säljer varor och tjänster mot antingen kontant betalning eller kontokort är skyldiga att registrerar alla köp i ett kassaregister och vid varje enskilt försäljningstillfälle erbjuda ett kvitto till kunden. Regeln är till och med formulerad så att du som konsument inte skall behöva be om ett kvitto, det skall erbjudas dig. De som undantas regeln är bland annat mindre återförsäljare som inte säljer varor för över en viss summa varje år.

Kvittot kan vara ett bevis för dig som konsument på det du köpt, men lagen syftar främst till att skapa schysta förhållanden på marknaden. Genom att man registrerar alla köp och utger kassakvitton minskar möjligheterna för olika företagare att fiffla med betalningar och skatt.

Det är knepigt som konsument att veta vilka rättigheter man har, speciellt gentemot större företag och kedjor. Framförallt kan det vara svårt att som konsument ta till vara på de rättigheter man har, det kan vara en mycket dyr process för en egentligen väldigt liten sak. Det som är viktigast är att du som konsument i alla fall vet vilka rättigheter du har, så att du kan framföra dem på ett sakligt sätt i butik om du skall klaga över något. Många gånger kan enskilda arbetare inte själva veta om vilka rättigheter en kund har, utan endast ha koll på sin egen arbetsplats regler, som inte alltid är utformade till kundens bästa.

Jag hoppas detta kan hjälpa dig

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare