Rätt till hyresnedsättning vid renovering av badrum

Hej

Vår hyresvärd ska renovera vårt badrum, och vi kommer under denna tid bli utan dusch och toalett.

De säger att de vissa kvällar kan ställa in toaletten tillfälligt men inte alla.

Vad har vi rätt att kräva? Det kommer ju att ta ett tag då de ska göra om allt från grunden.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrätter finns i 12 kap. jordabalken (JB).

Lägenheten ska vara brukbar

Hyreslägenheten ska vara i sådant skick att den är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (12 kap. 9 § första stycket JB). Det är hyresvärden som ansvarar för att lägenheten ska vara i ett sådant skick så att den är brukbar för hyresgästen (12 kap. 15 § JB).

Det finns en lägsta godtagbar standard som kräver att följande saker fungerar i lägenheten (12 kap. 18 a § sjätte stycket JB):

- kontinuerlig uppvärmning,

- kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien,

- avlopp för spillvatten,

- personlig hygien, omfattande toalett och tvättställ samt badkar eller dusch,

- försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning,

- matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor.

Hyresnedsättning

Jag förstår det som att ni inte kan använda badrummet i lägenheten på ett normalt sätt. Ni har då rätt att begära hyresnedsättning för den tid som lägenhetens skick är bristfälligt (12 kap. 11 § 1a stycket, 3e punkten JB). Om det uppstår andra kostnader för er på grund av detta, exempelvis om ni måste köra någon annanstans för att få tillgång till badrum, finns det möjlighet att begära ersättning för de kostnaderna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Nilufer NouriRådgivare