Rätt till huset som är enskild egendom

Min man köpte vårt hus tre månader innan vi flyttade ihop och gifte oss två år senare, 1992. Äktenskapsförordet säger att "all egendom som var och en äger samt framtida avkastning av densamma skall vara var och ens egendom." Nu blir det ev. skilsmässa. Jag undrar om jag inte har någon rätt i huset efter 27 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har ni upprättat ett äktenskapsförord som anger att egendomen är enskild innebär det att egendomen inte kommer att ingå i en bodelning vid skilsmässa utan tillfaller den som äger egendomen (7 kap. 2-3 § äktenskapsbalken). Enskild egendom kan endast ingå i bodelningen om ni är överens om det (10 kap. 4 § äktenskapsbalken).

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare