Rätt till ersättning för personskada på grund av nedfallen snö och is

Vid entredörren där jag arbetar fick jag delar av ett mindre entretak och isbitar på mig när stora isflak föll från taket. Hade väldigt ont i huvud och nacke. Blev tagen ur tjänst (lokförare) och åkte till akuten. Inga skador på röntgen eller andra synliga skador, men ont och stel i nacke. Arbetsgivaren (SJ) gör ingen polisanmälan mot fastighetsägaren, är det värt att göra en egen, kan man få någon ersättning. Detta hände för två veckor sedan.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att is och delar av entretaket rasade ner på dig från taket av din arbetsplats. På grund av detta behövde du uppsöka vård. Inga synliga skador påträffades, däremot hade du väldigt ont.

Du har lidit en personskada

Att du har blivit träffad så att det gjorde väldigt ont, innebär att det kan sägas röra sig om en personskada. Det krävs inte att det är en synlig skada, utan fysisk smärta är tillräckligt för att du ska kunna sägas ha fått en personskada. Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar en personskada ska ersätta skadan. (2 kap. 1 § skadeståndslagen). En sådan skadeståndsskyldighet omfattar bland annat sjukvårdskostnader, inkomstförlust och fysiskt och psykiskt lidande av både övergående och bestående natur (5 kap. 1 § skadeståndslagen).

Att inte ta bort snön kan ses som vållande till skadan

En utgångspunkt för skadeståndsskyldighet är att det bara kan uppkomma när någon faktiskt har gjort något. När det, som i ditt fall, rör sig om en underlåtenhet att göra något, kan skadeståndsskyldighet bara uppkomma om fastighetsägaren borde ha agerat. En sådan handlingsplikt kan vara föreskriven i lag men kan även uppkomma på annat sätt. För byggnader som står på och i närheten av offentliga platser har fastighetsägaren alltid en skyldighet att, inom skälig tid, ta bort snö och is från taket (3 kap. 3 § ordningslagen). Rimligtvis har även den som ansvarar för en fastighet på en arbetsplats, där den direkta omgivningen inte är en offentlig plats, en skyldighet att minimera risken för att snö och is faller ner och träffar människor där under. I vart fall bör den som ansvarar för fastigheten anses ha varit vållande om en skada skulle inträffa. Det måste förstås göras en bedömning i varje enskilt fall för att avgöra om det har varit vårdslöst eller inte att inte ta bort snön. En sådan bedömning omfattar bland annat hur stor risk det var för att snön skulle falla ner, vilka åtgärder den som ansvarar för fastigheten hade vidtagit för att förhindra att en sådan olycka skulle inträffa och så vidare. Är byggnaden exempelvis utrustad med snörasskydd och har snön nyligen fallit, talar det emot eventuell skadeståndsskyldighet. Har den som ansvarar för fastigheten inte vidtagit några eller väldigt få säkerhetsåtgärder, talar det för en skadeståndsskyldighet. Vid en samlad bedömning finner jag det sannolikt att det är vårdslöst av fastighetsägaren att inte ta bort snön och att den därmed genom vårdslöshet har vållat skadan.

Sammanfattning

Du har lidit en personskada. Vid en personskada har du rätt till ersättning för bland annat sjukvårdskostnader, inkomstförlust och ersättning för fysiskt och psykiskt lidande. Min bedömning är att det sannolikt är att betrakta som vårdslöst av fastighetsägaren att inte ha tagit bort snön och isen från taket och att fastighetsägaren därmed har vållat skadan och ska ersätta den.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare