Rätt till ersättning för flygbiljetter vid avbokad husuthyrning?

Vi hade en överenskommelse med en bekant om stt få låna hans hus på semestern. Vi kontrollerade att det verkligen var ok att boka och fick ja. Nu, tio dagar innan vistelsen, säger han att vi inte kan bo i huset.

Hur funkar det? Kan han göra så? Vi har betalt flygbiljetter och inte beställt avbeställningsskydd.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Pacta sunt servanda.

Avtal ska hållas. Vid uthyrning av hus gäller hyreslagen (12 kap. jordabalken). Det finns inga formkrav för hur ett sådant avtal ska se ut, alltså är det okej att avtala muntligt. Om ni avtalat om ett visst tillträdelsedatum, så ska också huset vara tillgängligt för er det datumet (9 §). Om ni inte har tillgång till lägenheten vid det datumet så gäller 14 § som säger att ni har rätt till ersättning för era kostnader i enlighet med 11 § fjärde stycket. Detta innebär alltså att ni har rätt till ersättning för era flygbiljetter

Skriv ett email till hyresvärden och kräv ersättning eller att han låter er bo där som avtalat. Om han inte går med på det så kan ni ta upp ärendet hos hyresnämnden i det län huset är benäget lämna in en stämningsansökan till tingsrätten om huset är utomlands. Inför detta rekommenderar jag att ni tar hjälp av våran juristbyrå. Mer info om detta finns här. Alla juristkostnader täcks av motparten om han förlorar.

Hoppas det besvarar er fråga. Tveka inte att höra av er till oss igen nästa gång juridiken krånglar, prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare