Rätt till bil efter avliden sambo

Hej, min far avled för två månader sen. Min far och hans sambo tog ett gemensamt lån för att betala av en bil som han nu står som ensam ägare. Nu under bouppteckningen vill hon ha bilen. Har hon rätt till bilen? Han står ju som ägare.. Hon står som medsökande till billån.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Enligt sambolagen (2003:376), se här, 2 § anses ett samboförhållande ha upphört när någon av samborna avlider. Om då den efterlevande sambon vill att en bodelning ska göras där sambornas gemensamma bostad och bohag (samboegendom) fördelas ska detta påkallas senast när bouppteckningen förrättas. Även om din fars sambo påkallar bodelning så kommer bilen inte att ingå i denna då en bil inte räknas som samboegendom, och eftersom bilen ägs av din far, kommer hon inte att ha rätt till bilen.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare