Rätt till att överta grannens hyresrätt

Hej, kan jag överta min grannes hyreslägenhet om jag bor där men inte folkbokförd, i det fall han/hon skulle avlida eller säga upp kontraktet? Tvingas jag flytta därifrån? Det är endast husnummer som skiljer åt, våning och adress mm. är samma i nuvarande folkbokföringsadressen. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde Lawline med din fråga.

Som jag tolkat din fråga undrar du över ifall du kan ta över din grannes hyreskontrakt.

Då detta handlar om ett hyresbostad så är det 12:e kapitlet JB som vi får kika på.

Specifikt hittar vi i 12:32 JB reglerna om överlåtelse utan hyresvärdens samtycke.

Där föreskrivs först en generell regel om att överlåtelser i vanliga fall kräver hyresvärdens samtycke, men att det finns vissa undantag.

Regeln av intresse är 12:34 JB som föreskriver att en hyresgäst för överlåta sin hyresrätt till en närstående som varaktigt sammanbor med honom. Dock betyder närstående att det endast är make eller sambo som kan använda sig av reglen.

12:33 JB Föreskriver att ett hyreskontrakt kan överlåtas vid död till en make eller sambo.

Om du inte faller in inom dessa undantagsregler så krävs det ett godkännande från hyresvärden för att du ska få ta över hyresrätten.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare