Rätt till återbetalning för parkeringsbiljett vid parkeringsbot

Hej!

Har hamnat i samma sits som den här personen: https://lawline.se/answers/fel-registreringsnummer-i-parkeringsapp-leder-till-parkeringsbot

(Har alltså angett fel registreringsnummer hos Q-park och även gjort en överträdelse, men misstänker att detta inte kommer ge något.)

Men nu till min fundering: innan jag fick p-boten och därmed upptäckte att registreringsnumret var felaktigt angivet i deras app så hade jag parkerat där ett tag. Måste jag betala den avgiften också?

Den parkeringen är ju felaktig och har "egentligen" aldrig ägt rum eftersom registreringsnumret i appen varit ett annat än registreringsnumret på min bil.

Det känns som en dubbel bestraffning att behöva betala p-boten för ogiltig parkering och sedan också betala FÖR den ogiltiga parkeringen. Går inte

Q-park emot sig själva i så fall? Parkeringen kan väl inte vara både korrekt och inkorrekt samtidigt?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då frågan du hänvisar till redogör för avtalet mellan dig och parkeringsbolaget, kommer jag i mitt svar enbart att behandla vad som gäller för inbetalningen. Frågan besvaras med stöd av allmänna principer om avtal, eftersom tillämplig lag saknas. När du parkerar din bil på Q-parks parkering ingår ni ett avtal. De ska tillhandahålla parkeringsplats för utsatt tid, och du ska betala för den. En grundprincip inom juridiken är pacta sunt servanda, vilket betyder att avtal ska hållas.

Är din inbetalning för parkeringen att betrakta som felaktig så att den bör återbetalas?

Nej, inbetalningen är inte felaktig. Din inbetalning gjordes med syfte att ingå ett avtal med parkeringsbolaget, vilket du teoretiskt sett har gjort. Ert avtal är giltigt, vilket innebär att båda parterna ska prestera sina prestationer. Parkeringsbolaget ska tillhandahålla utsatt parkering för utsatt tid, och du ska betala.

Det problematiska är att avtalet ingicks för ett felaktigt registreringsnummer, istället för din bils faktiska registreringsnummer. Parkeringsbiljetten är därmed fortfarande giltig, även om den är felaktig för just dig. Parkeringsbolaget ansvarar inte för att du har fyllt i dina uppgifter fel, utan det är ditt ansvar som avtalspart att uppfylla din del av avtalet.

Ett felaktigt registreringsnummer i appen innebär därmed inte en ogiltig biljett, eller en felaktig inbetalning, utan enbart att parkeringsbiljetten inte är giltig för just din bil. Du har därmed inte möjlighet att kräva återbetalning för parkeringsbiljetten utan du måste betala även den avgiften.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Felicia FredinRådgivare