Rätt till återbetalning för parkeringsbiljett

Hej,

Fick bra insikt i och med en tidigare ställd fråga: "Fel registreringsnummer i parkeringsapp leder till parkeringsbot, 2018-10-31 i PARKERINGSBÖTER"; kommer därmed att betala min parkeringsbot. En sak som dock inte framgår är gällande den felaktigt inbetalda avgiften, finns det några möjligheter att begära återbetalning på denna avgift? I mitt fall så är den felaktigt inbetalda avgiften c:a 50% av den utskrivna boten, detta gör att jag tycker det ändå är värt att ändå undersöka möjlighteten till återbetalning av den felaktigt inbetalda avgiften.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att den "felaktigt inbetalda avgiften", är avgiften som du betalade för den parkering som du sedan fick en parkeringsbot för. Då frågan du hänvisar till redogör för avtalet mellan dig och parkeringsbolaget, kommer jag i mitt svar enbart att behandla vad som gäller för inbetalningen. Frågan besvaras med stöd av allmänna principer om avtal, eftersom tillämplig lag saknas.

Är din inbetalning för parkeringen att betrakta som felaktig?

Nej, inbetalningen är inte felaktig. Din inbetalning gjordes med syfte att ingå ett avtal med parkeringsbolaget, vilket du teoretiskt sett har gjort. Ert avtal är giltigt, vilket innebär att båda parterna ska prestera sina prestationer. Parkeringsbolaget ska tillhandahålla utsatt parkering för utsatt tid, och du ska betala.

Det problematiska är att avtalet ingicks för ett felaktigt registreringsnummer, istället för din bils faktiska registreringsnummer. Parkeringsbiljetten är därmed fortfarande giltig, även om den är felaktig för dig. Parkeringsbolaget ansvarar inte för att du har fyllt i dina uppgifter fel.

Ett felaktigt registreringsnummer innebär därmed inte en ogiltig biljett, eller en felaktig inbetalning, utan enbart att parkeringsbiljetten inte är giltig för just din bil. Du har därmed inte möjlighet att kräva återbetalning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Felicia FredinRådgivare