Rätt till återbetalning av insats vid utträde ur ekonomisk förening.

Vår ekonomiska förening, Matupplevelse i Dalarna som äger en foodtruck har fyra delägare. Nu vill en av oss gå ur. Hen vill därigenom ha tillbaka sin insats på 50 000. Hur är egentligen reglerna runt det? Jag har googlat lite men blir inte riktigt klok på när hen kan sluta och hur mycket hen får ta med sig.

Vi har i dagsläget 100 000 SEK på kontot.

Inget speciellt är skrivet i våra stadgar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ny Lag

Sedan den 1 juli 2018 finns det en ny lag om ekonomiska föreningar (FL) som ersätter den gamla lagen med samma namn.

Medlem har rätt att gå ur föreningen och troligtvis även få tillbaka insatsen.

Eftersom det inte står något om detta i era stadgar har en medlem rätt att träda ur föreningen (4:7 FL).

Medlemmen som trätt ur föreningen har även rätt att få sin insats tillbaka inom sex månader, detta gäller dock inte om medlemmen förvärvat andelen genom bodelning, arv eller testamente (10:11 FL första stycket). Om medlemmen har rätt att få ut sin insats har den som mest rätt till en fjärdedel av föreningens egna kapital, under förutsättningen att ni gjort lika stora insatser (10:11 FL andra stycket.) Föreningens egna kapital utgörs inte enbart av kassan utan av det egna kapitalet enligt den senaste balansräkningen minskat med reservfond, uppskrivningsfond, kapitalandelsfond, fond utvecklingsutgifter och förlagsinsatser.

Medlemskapet upphör inte omedelbart

Ett medlemskap i föreningen upphör vid utgången av det räkenskapsår som slutar närmast efter en månad sedan medlemmen har sagt upp medlemskapet (4:9 FL).

Det går att till viss del skydda sig genom stadgarna

Om ni vill skydda er mot uppsägningar av medlemskap i framtiden kan ni ändra era stadgar så att en ny medlem inte får träda ur bolaget inom en viss tid, högst två år (4:7 andra stycket FL). Det går även att förlänga den minimala uppsägningstiden till högst sex månader (4:9 andra stycket FL)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Oscar LadoRådgivare