FrågaFAMILJERÄTTFaderskap28/11/2013

Rätt till arv från biologisk pappa

Hej Jag föddes i januari 1946, min mor var frånskild sedan nov 1945 jag fick den tidigar makens efternamn, sedemera erkände min far faderskapet och de gifte sig april 1946. Min fråga är var jag arvsberättigad till tidigare maken vars efternamn jag är registerad på födelsebeviset (särkullbarn ?) Det är mer en akademisk fråga eftersom de är döda mvh Christer

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Oavsett vem som är den biologiska fadern är den man som erkänner faderskapet den som rättsligt betraktas som fadern till barnet. Möjligheten att häva ett faderskap är i princip obefintlig för den biologiska fadern, eftersom en sådan talan endast kan föras av den man som erkänt faderskapet eller av barnet självt när det blivit 15 år gammalt.

Vidare har barnet inte någon rätt till arv från en man som förvisso kan vara den biologiska fadern men som inte rättsligt sett är far till barnet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare