Rätt till arv efter morförälder om modern avliden

Hej. Min morfar har gått bort. Han har två barn i livet och en dotter som är avliden, min mor. Jag har förstått att jag och mina syskon då får ärva min avlidna mors del. Men vi har också en bror som är avliden. Går hans arvsdel då vidare till någon annan, t.ex. min far - som inte är släkt med min morfar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring hur ett arv ska fördelas finns i Ärvdabalken ÄB. Precis som du säger kommer du och dina syskon få den del av arvet som skulle tilldelas din mor. Eftersom din morfar hade tre barn kommer arvet delas i tre lika delar. Den tredjedelen som skulle ha tillfallit din mor går nu vidare till hennes barn. Detta framgår 2 kap. 1 § ÄB.

Vad gäller din avlidna brors del av arvet kommer det fördelas mellan er andra syskon, detta förutsatt att er bror inte har några barn som är vid livet. Om det skulle vara så att han har barn går din hans del av arvet vidare till hans barn. Detta eftersom barnen träder in i föräldrarnas ställe när det gäller rätten till arv.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare