Rätt till arv efter avliden faster?

Vår faster har avlidit och hon hade inga egna barn, men många syskon. De ärver i första hand och sedan deras barn i andra hand om de är avlidna har jag förstått. Nu undrar jag om jag kan ärva henne, min styvfar , som var hennes bror är avliden och vi barn har fått dela arvet efter honom. Far skrev ett testamente som sa att att jag skulle ärva honom så som mina syskon (hans egna barn). Vår mor gick bort för ett antal år sedan och då avstod jag min rätt till arv efter henne. Hade far levt vid fasters död hade jag fått ärv efter henne, men får jag det nu när han dog före faster?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap 1 § Ärvdabalk (ÄB) (se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1) är närmaste arvingar arvlåtarens avkomlingar (bröstarvingar) och dessa tar lika lott. Enligt 4 kap 8 § Föräldrabalken (FB) (se https://lagen.nu/1949:381#K4P8S1) jämställs adoptivbarn med biologiska barn. Om en arvlåtare inte har några bröstarvingar ärver enligt 2 kap. 2 § ÄB (se https://lagen.nu/1958:637#K2P2S1) arvlåtarens föräldrar hälften var av arvet. Är någon av föräldrarna avliden, delar arvlåtarens syskon den förälderns lott. I ett avlidet syskons ställe träder dennes avkomlingar och varje gren tar lika lott. Vad jag förstår av frågan så är du inte adopterad av din styvfader och har fått rätt till arv efter honom genom testamente, detta gör dock inte att du ärver din styvfars syskon, eftersom endast biologiska barn, samt adoptivbarn som jämställs med biologiska barn ses som avkomlingar.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina BrännmarkRådgivare