Rätt forum vid brottmål

Om man begår ett brott i en stad men brottet blir polisanmält till polisen i en annan stad , är det polisen och åklagaren i den staden som brottet begicks som ska sköta ärendet eller är det polisen o åklagaren där brottet blir polisanmält som ska sköta ärendet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 19 kap. 1 § rättegångsbalken (RB) är laga domstol i brottmål rätten i den ort, där brottet förövades. Brott anses förövat på den ort där den brottsliga handlingen företogs och/eller brottet fullbordades. Det är således i denna ort som polis eller åklagare startar brottmålsprocessen, genom en s.k. förundersökning (23 kap. RB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare