Rätt att yttra sig i körkortsärende

Hej har ej fått yttra mig i körkorts indragning (ej erhållit något underlag ) Rödljus körning enligt polisen . Är hantverkare beroende av bil i arbetet.Samt blir pappers lös ( inget leg,pass) ska noters att jag var på vårdcentralen innan var dålig så det var inte bra att köra bil så i efterhand var dumt men straffet 2 mån ,1 mån hade räckt .

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Återkallelse av körkort regleras i körkortslagen samt körkortsförordningen. Det är transportstyrelsen som beslutar huruvida ett körkort och eller ett körkortstillstånd skall återkallas – något som kan föranledas av flera skäl. Ett av dessa är att körkortsinnehavaren bryter mot någon viktig trafikregel, exempelvis om man har kört mot rött ljus.

Av 5 kap 4 § Körkortsförordningen följer att, körkortshavaren ska underrättas om Transportstyrelsen överväger att göra ett körkortsingripande, samt att denne ska föreläggas att svara inom viss tid vid påföljd att ärendet ändå kan komma att avgöras. I underrättelsen ska Transportstyrelsen ange orsakerna till övervägandet om ingripande och den eller de bestämmelser som är tillämpliga. Körkortshavaren ska upplysas om att han eller hon, om han eller hon motsätter sig ett ingripande, bör ange skälen för det och de bevis som åberopas.

Vad slutligen gäller själva bedömningen av allvarligheten i en rödljuskörning så beror detta givetvis på vilka omständigheter som var för handen vid den aktuella tidpunkten. Generellt sett kan dock konstateras att rödljuskörningar bedömts tämligen hårt i straffrättslig praxis. I NJA 1996 s 764 klassificerades t.ex. en rödljuskörning som ett sådant medvetet risktagande som är straffbart enligt 1 § Trafikbrottslagen (vårdslöshet i trafik). Det är mot bakgrund av detta högst troligt att även Transportstyrelsen i ett ärende om körkortsingripande ser strängt på rödljuskörningar.

Sammanfattningsvis:

1. Du har rätt att yttra dig i ett körkortsärende. Du bör därför få ett föreläggande om att yttra dig från Transportstyrelsen. Om du inte fått det råder jag dig att ringa Transportstyrelsen och kräva att få yttra dig.

2. Att köra mot rött ses som en relativt allvarlig trafikförseelse. Om just din rödljuskörning bort rendera i 1 eller 2 månaders indragning av körkortet är omöjligt att uttala sig om utan att källa till de aktuella omständigheterna.

3. Om du vill ha ytterligare hjälp med ditt ärende (t.ex. med att skriva ett överklagande) kan Lawline hjälpa till. Om du vill anlita oss kan du kontakta vår telefonrådgivning som har öppet mellan 10-16 mån-ons.

Erik LindgrenRådgivare