FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/09/2017

Rätt att vid bodelning undanta egendom som trätt istället för försäkringsersättning

Hej!

För 3-4 år sedan fick jag ut en ansenlig summa från mitt försäkringsbolag i form av en ersättning. Jag gifte mig drygt ett halv år efter detta. Av pengarna från mitt försäkringsbolag köpte jag ett hus som jag sedan sålde och köpte en bostadsrätt för. jag var fortfarande gift under denna tid och för en månad sedan skilde jag mig. Min fråga är om min bostadsrätt räknas som enskild egendom, som vilket jag förstått huset var eftersom jag köpte det av mina försäkringsbolags pengar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör makars egendom under ett äktenskap finns i äktenskapsbalken, se den lagen här.

Vad som räknas som enskild egendom

All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 §). Vad som är enskild egendom räknas upp i 7 kap. 2 § äktenskapsbalken. All egendom som inte omfattas av uppräkningen är alltså giftorättsgods och ska därmed ingå i den bodelning som ska göras vid en skilsmässa (10 kap. 1 §).

Ersättning som man fått genom en försäkring räknas som enskild egendom om man fått dem genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda (7 kap. 2 § 5 punkten). Eftersom att du skriver att du fått pengarna från ditt eget försäkringsbolag omfattas pengarna inte av bestämmelsen om enskild egendom då det krävs att du varit förmånstagare för en försäkring som tecknats av någon annan. Ersättningen ses då som giftorättsgods.

Rätt att undanta viss egendom vid bodelning

Trots att ersättningen räknas som giftorättsgods har du ändå rätt att ta undan viss egendom vid bodelningen. Vid en bodelning har varje make rätt att ta undan egendom som maken fått i ersättning för personskada eller kränkning samt avkastning av den egendomen (10 kap. 2a §). Ersättning för sakskada omfattas inte av bestämmelsen och man har därför inte rätt att undanta sådan egendom. Rätten att ta undan egendom gäller även för det som trätt istället för egendomen.

Svaret på din fråga blir alltså att bostadsrätten inte räknas som enskild egendom. Om försäkringsersättningen du fick var ersättning för personskada eller kränkning har du däremot rätt att ta undan bostadsrätten vid bodelningen eftersom att den trätt istället för huset som i sin tur trätt istället för försäkringsersättningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare