Rätt att ta ut arv efter en förälder när den andra föräldern fortfarande lever

Min och min brors pappa gick bort 2007, han bodde på ett äldreboende, och min mamma bodde kvar i deras gemensamma lägenhet. När pappa gick bort så skrevs det i bouppteckningen att vår pappa äger halva lägenheten, vi har tre syskon till på våran mammas sida, dom har en annan pappa. Så när lägenheten säljs så ska jag och min bror dela på halva summan för lägenheten (våran fars del) och den andra halvan delar vi på med mina 3 syskon då vi har samma mor och hon äger den andra halvan. Nu till frågan, våran mor bor nu på ett demensboende och vi ska sälja hennes lägenhet, har jag och min bror rätt att ta ut vårat farsarv då lägenheten säljs eftersom den halvan tillhörde våran far (vårt farsarv) eller får vi ta ut det förs när min mor går bort.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga, alltså om du och din bror har rätt att ta ut arvet efter er far nu när lägenheten ska säljas, beror på om din och din brors mamma och pappa var gifta när er pappa gick bort.

Om era föräldrar var gifta ska hela arvet från er pappa gå er mamma. När er mamma sedan går bort kommer ni att få ut arvet från er pappa först. Detta beräknas på ett särskilt sätt, så att inte era halvsyskon får ärva något som tillhörde er pappa. Därefter kommer ni att dela på arvet efter er mamma tillsammans med era halvsyskon. Om dina och din brors föräldrar var gifta har ni därmed inte någon rätt att ta ut ett farsarv förrän er mamma har gått bort (se ärvdabalken 3 kap. 1 §).

Om era föräldrar däremot inte var gifta blir situationen helt annorlunda. Då har ni som utgångspunkt haft rätt att få ut ert arv direkt vid er fars död, eftersom sambor inte ärver varandra. I många fall väljer dock barnen till föräldrar som inte är gifta att inte ta ut sitt arv förrän båda föräldrarna har gått bort, så att inte den efterlevande föräldern tvingas flytta från sitt hem (s.k. sammanlevnad i oskiftat dödsbo). Om det var så att era föräldrar inte var gifta har ni alltså rätt ta ut arvet efter er far i samband med försäljningen av lägenheten. Denna rätt kan dock påverkas av ett s.k. avtal om sammanlevnad i oskiftat dödsbo, om ni skulle ha ingått ett sådant med er mamma när er pappa gick bort. Det tar tre månader att säga upp ett sådant avtal (se ärvdabalken 24 kap. 3 §). När avtalet inte längre gäller kan du och din bror förrätta ett arvskifte och fördela arvet mellan er.

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare