Rätt att ta del av min sambos arv

Hej!

Har varit sambo (ej gifta) med en man i många år. Nu har han fått ett arv och sålt ett hus. Har jag rätt få ta del av de pengarna? Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att komma fram till om du har rätt till din sambos ärvda pengar tänkte jag diskutera vad som hade gällt om ni hade upphört samboförhållandet, eftersom det är då sambodelning görs.

Om ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras om någon av samborna begär det enligt 8 § SamboL. I bodelningen ingår samboegendomen. Samboegendom utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag, om det förvärvats för gemensamt bruk enligt 3 § SamboL. Om din sambo exempelvis skulle köpa ett hus för de ärvda pengarna för att ni ska bo där tillsammans kan detta räknas som samboegendom och ingå i en eventuell bodelning. Dock finns det egendom som inte ska ingå i bodelningen, trots att det egentligen ska vara samboegendom. Det gäller till exempel egendom som den ena sambon fått i gåva eller testamente av någon med villkoret att det ska vara den sambons enskilda (4 § SamboL). Din sambos arv kan ha föreskrivits att det ska vara din sambos enskilda. Då kommer inte dessa, eller egendom som ersatt dessa, ingå i en eventuell bodelning mellan dig och din sambo.

Slutsats: Du har inte rätt att ta del av din sambos ärvda pengar, men kan få rätt till dessa om din sambo köper bohag eller bostad som förvärvats för gemensamt bruk om inte något av de nämnda undantagen skulle vara uppfyllda.

Carolina OlssonRådgivare