Rätt att sälja sin del av samägd fastighet

Om en person äger 50% av ett sommarställe och vill sälja sin del , men inte till de övriga ägarna av stugan. Kan man framtvinga en försäljning av fastigheten även om de övriga delägarna vill köpa de 50%?

Lawline svarar

Hej!

Tack för at du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du äger fastigheten tillsammans med andra ägarna blir Lag om samäganderätt tillämplig.

Försäljning av hela stugan
Enligt 2 § anses ni vara samägare till stugan eftersom ni alla äger en del av den tillsammans, en konsekvens av det är att ni alla måste samtycka till försäljning. Utgångspunkten är därför att du inte kan framtvinga en försäljning mot de övriga ägarnas vilja, utan ni måste komma överens.

Försäljning av din del av stugan
Det finns dock en möjlighet för dig att sälja DIN DEL av fastigheten som jag uppfattar är 50 %. Du kan då enligt 1 § sälja din laglott av stugan till vem du vill utan att de andra ägarna behöver samtycka till det.

Hoppas du fick svar på din fråga, hör gärna av dig igen om du forfarande har funderingar!

Sara HillRådgivare