Rätt att sälja bil som är skriven på annan?

Jag äger en bil. Men den är skriven på min son. Vi har ett avtal där bilen är min och jag står för alla kostnader etc. Kan jag sälja den nu lagligt. Han menar på att bilen är hans nu när vi blivit osams.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Om du betalat för bilen och står för alla kostnader etc. och du kan bevisa att du och din son varit överens eller agerat utifrån att bilen faktiskt är din, så är du den juridiske ägaren. Ett skriftligt avtal är mycket starkt för din del. Jag antar att du menar att din son står som ägare i Trafikverkets register. Detta är en formalitet som inte har juridisk bindning, du kan alltså fortfarande ha äganderätt till bilen och i så fall får du sälja den.

Jag rekommenderar att du kollar med Trafikverket hur du kan registrera ägarbytet och lösa situationen på ett sätt som i praktiken möjliggör för dig att sälja bilen. Deras nummer är 0771-14 15 16. Om det blir en tvist med din son och du behöver jurist kan du boka en jurist på Lawline enligt den lagreglerade timkostnadsnormen om 1 677,50 kr per timme (mer info här).

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare