Rätt att överlåta egendom genom testamente

Kan en person överlåta egendom till en annan som inte har arvsrätt, men där det finns halvsyskonbarn som kan ärva. Kan f ö syskonbarn kräva del av kvarlåtenskap i likhet med bröstarvingar. Kan arvlåtaren testamentera bort sina tillgångar till andra personer och lämna syskonbarnen lottlösa. Finns det någon regel för hur lång tid innan arvlåtaren avlider, egendom får överlåtas till utomstående utan att den skall räknas in i dödsboet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt svensk rätt ska arv fördelas så långt som möjligt utifrån den avlidnes sista vilja, för att denna vilja ska ha företräde framför turordningsreglerna av arv i Ärvdabalken (ÄB) så måste de förekomma i ett testamente som uppfyller formkraven i ÄB.

Man har rätt att överlåta sin egendom genom testamente till annan än den person som ska ärva enligt arvsordningen till exempel ett halvsyskonbarn. De enda som man inte kan göra helt arvslösa är sina bröstarvingar, alltså sina egna barn, här finns en skyddsregel i 7 kap 1§ ÄB som säger att bröstarvingar har rätt till hälften av den arvslott som tillkommer dem enligt lag (2 kap 1§ ÄB), denna del kallas för laglott. Detta kallas ofta för laglottsskyddet. Syskonbarn kan inte kräva en del av kvarlåtenskapen i likhet med bröstarvingar eftersom att inget laglottsskydd är stadgat för dem och således kan arvslåtaren lämna dem lottlösa.

Det finns ingen allmän regel om hur lång tid innan arvlåtaren får överlåta sin egendom. Däremot så finns det ett förstärkt laglottsskydd i 7 kap 4§ ÄB, vilket innebär att bröstarvingen som har rätt till sin laglott kan återkalla gåvor som givits strax innan dödsfallet eller gåvor där arvslåtaren behållit nyttjanderätten fram tills din död. Men detta gäller endast för bröstarvingar och inte för andra släktingar i arvsordningen.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Vänligen

Sofia LiljaRådgivare