Rätt att låta vem som helst vistas i sin egen bostad

Jag och min ex-sambo äger ett hus tillsammans 50/50. Det ska ut på försäljning nästa år i mars och vi bor där varannan vecka tills dess. Hon säger att hon kan förvägra besök av valfri person även om jag bjuder hem personen på någon av mina veckor. Stämmer det hon säger?

Och om det stämmer kan min ex-sambo verkligen hindra mig från att bjuda hem en viss person eller är det svårt att genomföra i praktiken?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finns inte direkt i lagtext utan bygger på rättsliga principer istället.

Den ena är principen om att förfoga över sin egendom.

Då du äger halva bostaden så har du rätt att nyttja den på det sätt du vill (så länge du inte förstör saker, då kan du behöva betala skadestånd till din ex-sambo).

Du har alltså rätt att låta vem som helst komma in där då du både äger bostaden och bor där varannan vecka.

Vad du inte kan göra är däremot låta vem som helst vara där då du inte bor där, då är det din ex-sambo som bestämmer vem som får vara i huset och hon får begära att vem som helst lämnar huset (förutom du som då äger det). Det blir däremot inte samma sak om ni skulle bott tillsammans då ni båda bestämmer över huset.

En annan sak som skulle kunna göra det möjligt att du inte får ta dit vem som helst är om ni skrivit ett avtal (eller bara kommit överens) om att vissa personer inte ska få vara i huset. Avtal ska då följas, men om du då bryter mot en sådan överenskommelse måste det kunna bevisas såväl att det är något ni kommit överens om och att du brutit mot detta, vilket är svårt. Vad som skulle hända om det går att visa kan inte jag säga på rak arm, men är det reglerat i avtalet ska det följas (så länge det inte är allt för oskäligt, se 36 § avtalslagen https://lagen.nu/1915:218#P36S1)

Du kan alltså utan problem låta vem som helst vara i huset när det är du som bor där, så länge inget avtal skrivits om något annat.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare