Rätt att kräva ut lönespecifikation

Hej! Har en anställd rätt att kräva att få ut lönespecifikationer (igen) under hela sin anställning trots att detta har skickats till personen vid varje utbetalningstillfälle?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom arbetsrätten finns det ingenting som reglerar rätten till lönespecifikation. En arbetsgivare är inte enligt lag skyldig att ge ut en lönespecifikation. Det kan dock finnas bestämmelser i kollektivavtal som gör att en sådan skyldighet finns. Är det ett kollektivavtal som reglerar anställningen får du se om det är reglerat där eller höra av dig till facket för mer hjälp.

Svaret på frågan blir således att det inte finns en lagstadgad rätt för en anställd att kräva ut lönespecifikationer, men det kan vara bra att kika på vad anställningsavtalet säger.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare